کد مطلب:149371 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:172

زنان قدیسه در قرآن
در داستان ابراهیم از ساره با چه تجلیلی یاد می كند! در این حد كه همان طور كه ابراهیم با ملكوت ارتباط داشت و چشم ملكوتی داشت، فرشتگان را می دید و صدای ملائكه را می شنید، ساره نیز صدای آنها را می شنید، وقتی به ابراهیم گفتند و خداوند


می خواهد به شما (ابراهیم پیرمرد و ساره ی پیرزن) فرزندی بدهد، صدای ساره بلند شد، گفت: «أالد و انا عجوز و هذا بعلی شیخا» [1] من پیرزن با این شوهر پیرمرد؟! ما سر پیری می خواهیم بچه دار بشویم؟! ملائكه در حالی كه مخاطبشان ساره است نه ابراهیم، گفتند: «اتعجبین من امر الله» [2] ساره! آیا از بركت الهی و خداوندی به خانواده ی شما تعجب می كنید؟

همچنین قرآن وقتی اسم مادر موسی را می برد، می فرماید: «و اوحینا الی ام موسی ان ارضعیه» ما به مادر موسی وحی فرستادیم كه خودت فرزندت را شیر بده، «فاذا خفت علیه فالقیه فی الیم و لا تخافی و لا تحزنی انا رادوه الیك و جاعلوه من المرسلین» [3] .

قرآن به داستان مریم كه می رسد، بیداد می كند. پیغمبران در مقابل این زن می آیند زانو می زنند. زكریا وقتی می آید مریم را می بیند، در حالتی می بیند كه مریم با نعمتهایی به سر می برد كه در تمام آن سرزمین وجود ندارد؛ تعجب می كند. قرآن می گوید در حالی كه مریم در محراب عبادت بود فرشتگان الهی با این زن سخن می گفتند: «اذ قالت الملائكة یا مریم ان الله یبشرك بكلمة منه اسمه المسیح عیسی بن مریم وجیها فی الدنیا و الاخرة و من المقربین» [4] ملائكه مستقیما با خودش صحبت می كردند. مریم مبعوث نبوده و این را قرآن درست نمی داند كه یك زن را بفرستد میان زن و مرد. مریم، برخلاف شأنش مبعوث نبود ولی از بسیاری از مبعوثها عالی مقام تر بود. بدون شك و شبهه مریم غیر مبعوث از خود زكریا كه مبعوث بوده، عالی مقام تر و والامقام تر بود.

قرآن راجع به حضرت صدیقه ی طاهره می فرماید: «انا اعطیناك الكوثر» [5] دیگر كلمه بالاتر از «كوثر» نیست. در دنیایی كه زن را شر مطلق و عنصر فریب و گناه می دانستند، قرآن می گوید نه تنها خیر است بلكه كوثر است یعنی خیر وسیع، یك دنیا خیر.



[1] هود / 72.

[2] هود / 73.

[3] قصص / 7.

[4] آل عمران / 45.

[5] كوثر / 1.